Dagjes uit

6 januari 2020 - Shelter Bay Marina, Panama

We zijn uitgenodigd om een dag uit te gaan,  Ik vertelde al eerder over Ivan, hij werkt hier op de marina als hoofd klusjesman en nodigd ons dus uit om zijn boerderij te bezoeken. Hij heeft een stuk land wat hij bewerkt heeft en dat is nu een eco boerderij geworden.

Wij hadden het voorrecht om als eerste officiële bezoekers het te mogen zien.

We voelen ons zeer bevoorrecht want als buitenlanders zo dichtbij te mogen komen is uitzonderlijk.Veel sociale contacten vinden plaats in openbare gelegenheden, of op straat en om nu uitgenodigd te worden om zijn land en huis te mogen zien getuigd van vertrouwen en trots naar ons toe.

We worden opgehaald door iemand die we nog nooit ontmoet hebben, en proberen een gesprek aan te gaan in ons gebrekkig Spaans, de man ,Marriano spreekt een heel klein beetje Engels. Al gauw breekt het ijs en is het een mooie rit, ongeveer een uur rijden.

Hij laat ons trots de omgeving zien, en wanneer ik foto’s maak, komen er nog meer mooie dorpjes en plekjes bij die Marriano ons laat zien. Het is een prachtige dag geweest en wanneer we weer terug zijn op de haven, voelt het alsof we ff een weekend vrij hebben gehad.

We zijn nu alweer een paar weken verder en de vriendschap is hecht geworden met Ivan.
We doen een aantal keren per week bijbelstudie maar ook hebben we de film, The case of Christ laten zien. Ja dat lukt zelfs op onze boot, we hebben een beamer en we hangen een wit laken op aan de waslijn en we hebben een mini bioscoop.

Wat mooi is om te zien dat Ivan uitleg gaat geven in het Spaans aan een andere cruiser, die meer wil weten over het geloof en de bijbel.

Wat een gezegende avonden zijn dit.

Tussen kerst en oud en nieuw gaan we voor werk naar een andere marina , ongeveer 3-5 uur rijden. We hebben een auto gehuurd en wat is het fijn om wat meer van Panama te zien, de marina waar we naar toe gaan ligt aan de Grote oceaan of te wel Pacific side. Deze marina is nieuw en heeft een luxe uitstraling , met asfalt wat er net zo uit ziet als in Nederland, ook de omgeving is veel netter, gevels van winkelcentra zijn mooi onderhouden, dit hadden we nog niet gezien van Panama. We overnachten in een guesthouse van andere Christenen, die gesetteld zijn in Vista Mar, maar ook af en toe werk op onze marina doen, ze hebben al eens een nacht bij ons geslapen, en nu wij bij hen.

Het is opbouwend om met andere Christenen te mogen delen wat God in levens doet!