Finsulate , Finsulate en nog meer Finsulate

11 november 2022 - Shelter Bay Marina, Panama

Gisteren hebben de werkers de primer kunnen aanbrengen Op de onderkant van de boot. Vandaag is de dag aangebroken dat we de boot met Finsulate kunnen bekleden. Finsulate is een milieu vriendelijk product waar wij distributeur van zijn hier in Panama en Caribisch gebied. Dit product is een soort vloerbedekking wat geplakt kan worden aan de onderkant van een schip/boot. Het zijn kleine vezels die meebewegen door het water, net als bij een zee egel. Hierdoor groeit er geen hardnekkige kokkels en algen en ander gedierte aan de boot. Wat er veel gebruikt wordt onder boten is koppercoat(verf) of antifouling dit is slecht voor het milieu doordat het gedurende de tijd dat een boot in het water ligt deze verf los laat en achterblijft waar dieren en planten door aangetast worden. Antifouling/koppercoat verf moet elk jaar opnieuw aangebracht worden. In tegenstelling tot Finsulate waar gegarandeerd wordt dat het 5 jaar kan blijven zitten,

maar er zijn ook wel boten waar het na 10 jaar nog steeds goed op zit. Dit is dus veel beter voor het millieu en een bij komend voordeel is dat de boot veel minder uit het water gehaald hoeft te worden, het is duurzaam en een kosten besparend product.

Ik heb altijd nog contact gehouden met Michael-Shawn die als barman in het restaurant gewerkt heeft. Hij heeft al eens eerder meegeholpen met een boot hier en hem vragen we of hij ons wil komen helpen. Hij moet er ook weer even inkomen om met het materiaal te werken maar dan zit de vaart er goed in! We zijn met zijn allen bezig totdat het donker wordt en het niet meer te zien is, we houden het voor gezien. We zijn net iets over de helft gekomen.

Tja wat zullen we doen… want we willen de boot verder af hebben om opnieuw waterschade te voorkomen en zodat we de volgende keer als we hier zijn de boot in het water kunnen leggen. Andre en ik overleggen en besluiten om naar Arko en Danielle te gaan om te overleggen of hun het oke zouden vinden dat wij wat later terug vliegen. Gelukkig snappen ze dit en de vlucht voor ons wordt omgeboekt naar zondag, we krijgen zelfs nog geld terug! Dit geeft Andre 2 extra dagen om de dingen die voor nu het noodzakelijkst zijn af te krijgen. Morgen wil ook Michael ons ook weer helpen, wat ontzettend fijn!

We gaan douchen en gaan nog wat water drinken aan de bar en strompelen weer naar boven nadat ik bij de manager van het hotel aangegeven heb dat we 2 dagen langer blijven, gelukkig is dit geen probleem.

IMG-20221109-WA0002Finsulate plakkenPrecisie werkMeten en vasthoudenSamenwerken1 kant bijna af20221111_10373920221111_104500