Tentenmakers

1 november 2019 - Shelter Bay Marina, Panama

Er wordt ons de laatste tijd vaak gevraagd: "hoe doen jullie dat? Leven aan de andere kant van de wereld; wat is jullie doel; zijn jullie met pensioen? Onderhoud jullie kerk jullie?" Hier in Panama krijgen we dezelfde vragen.

Daarom schrijf ik deze blog om het een en ander uit te leggen.

We zijn net als Paulus gaan reizen in het avontuur wat heet: “ Het goede nieuws brengen in deze wereld". We zijn sinds ons trouwen altijd bezig geweest mensen over het geloof te vertellen en hebben verschillende taken in de gemeente gedaan. De laatste jaren merkten we dat God ons aan het voorbereiden was voor iets anders.

We zijn uit gekomen in Panama (over de weg hier naar toe vertel ik later meer).

Wij hebben altijd achter het principe “ tentenmakers” gestaan. Een vraag die hierop volgt is vaak: Hoe onderhouden evangelisten zichzelf? Hoe kwamen ze bijvoorbeeld aan genoeg geld om te kunnen eten?

In de eerste Christelijke gemeente onderhield men elkaar, zoals beschreven staat in Handelingen 4:35.

In recente tijden hebben vele zendingsorganisaties het principe van Paulus toegepast, namelijk dat men tijdens zendingsreizen zichzelf in het levensonderhoud voorziet door je beroep uit te oefenen en daarin en daarnaast het evangelie delen. William Carey was een van de eerste tentenmakers die aan de slag ging in India, hij leefde van 1761-1831. Hij ging aan het werk in een fabriek en aan de universiteit. En bracht het evangelie onder de mensen.

Zo zijn wij ook op pad gegaan, in vertrouwen dat God voorziet. Als Hij ons hier in Panama wil hebben zal Hij ook gaan voorzien in ons levensonderhoud. We hadden wel eerst een heel andere manier van levensonderhoud vergaren voor ogen dan nu het geval is. Daar zal ik later ook nog eens over schrijven.

Een aantal  voordelen om op deze manier het evangelie te brengen is dat je op een natuurlijke manier in contact komt met lokale bevolking en zo te getuigen van het geloof. Het gaat vaak om een duurzaam contact omdat veel van deze contacten werk gerelateerd zijn. Een ander voordeel is dat er minder geld noodzakelijk is om een zendeling uit te zenden. Het tentenmakers principe biedt meer mensen de mogelijkheid om in de zending te gaan. Bovendien is er niet alleen vraag naar speciaal opgeleide zendelingen en of theologen, maar juist ook naar christenen met een eigen beroep om zo als tentenmaker het evangelie te verspreiden.

Wij wilden ook graag de uitgaande zegen ontvangen van de gemeente, dit is inmiddels gebeurd voordat we weer naar Panama teruggingen.

We hopen dat jullie mee blijven bidden voor de goede strijd.

In Hem verbonden,

Andre en Corina