Veranderingen

19 maart 2020 - Shelter Bay Marina, Panama

Tja en dan in een korte tijd verandert de wereld ontzettend snel,  door verspeiding van een klein virus. We volgen de nieuwsfeiten maar voor ons was het nog een ver van mijn bed situatie, Panama had nog maar enkele gevallen en reizen was tot afgelopen zaterdag en zondag nog normaal.

Dus we besloten om een schip te helpen die door het kanaal ging om mee te gaan als line handlers, we hebben dit al vaker gedaan, is een leuk verzetje voor ons, maar ook om aan boord te getuigen , dit gebeurde ook, zowel aan de eigenaren van de boot als aan de adviseurs die ons begeleiden door het kanaal heen.Toen we op weg gingen een zondag was het een goede rustige dag, bij de autoriteiten van het kanaal was nog niets aan de hand, maar je voelt het al aankomen, de whatts app explodeerde een maandag, allerlei regels gingen er veranderen, maar autoriteiten weten niet zo goed om hier mee om te gaan, en dan krijg je paniek reacties.

Paniek in de marina, jullie kunnen misschien wel niet meer terug, onze taxi chauffeur ging iedereen bevragen maar er kwam geen duidelijk antwoord.Nou ja we wachten het maar af,en inderdaad er was wel controle maar we werden niet gecontroleerd, we kwamen terug veilig in de marina.Dankbaarheid overspoelde ons.

We zijn nu 2 dagen verder en ik kan lang niet allemaal benoemen wat er gebeurde maar zal proberen de hoofdlijnen weer te geven.

Zwembad is dicht, er worden extra waterpunten om je handen te wassen geplaatst met zeep.Er mogen geen schepen meer in de marina, nog wel eruit, maar er zijn aan de pacific kant ook geen marina’s meer open. De boodschappenbus gaat nog wel maar er mag maar 1 persoon per boot mee met een speciale pas van de marina en het aantal in de bus wordt terug geschroefd, lange lijnen voor de supermarkt, er mogen niet meer dan 50 mensen tegelijkertijd binnen, de lijn buiten er moet minstens 1 meter tussen de mensen zijn, dit wordt natuurlijk door de politie gecontroleerd.

Er wordt een avondklok ingesteld, doordat er vele straatverkopers zijn die nu niet verkopen gaat er geplunderd worden vanaf 21.00 uur tot 5.00 uur geen mensen op de straat.

Dit brengt ook mogelijkheden met zich mee om dienstbaar te zijn in de marina, doordat er nu boten buiten de marina liggen te wachten om misschien nog binnen te mogen na hun quarantine tijd , bevoorraden we ze vanuit de marina met de bijboten. De manager Juan en Andre gaan samen naar buiten in twee boten en bevoorraden de boten, ze zetten het voedsel en water op het schip en gaan weer weg, er is geen lichamelijk contact.

Maar ook vertrekken er steeds mensen met de laatste vluchten naar hun eigen land en hebben net grote boodschappen gedaan,die ze nu graag willen doneren omdat het niet aan boord kan blijven dus  wij hebben ons opgeworpen om die te verzamelen en uit te delen onder de mensen die het het moeilijkst hebben.

We vervelen ons nog niet, en zijn erg dankbaar dat we via de digitale snelweg met zovele contact kunnen blijven houden, opgebouwd mogen worden en bemoedigingen kunnen uitdelen, zo las ik in mijn stille tijd Hebreeën 6, waarin Gods belofte hoop brengt en betrouwbaar is, dit hebben we nodig , net zoals het nodig is om onze knieën te buigen .Gods zegen in deze bijzondere tijd!

1. Corina:
    19 maart 2020
    Onze locatie is nog steeds in Shelterbay Marina, sorry dat het schijnt te veranderen wanneer ik de blog doorstuur.
  2. Alien:
    19 maart 2020
    Mooi om te lezen Corina! Veel zegen daar op jullie werk. Wie weet wat het bij de mensen om jullie heen teweeg brengt
  3. De Krollen:
    20 maart 2020
    Zegen gewenst voor jullie in deze bijzondere tijd!
  4. Kees en Tuida.:
    20 maart 2020
    Dank voor jullie bericht Andre en Corina. Ja, ook daar plotseling een hele verandering. Gelukkig kunnen en willen jullie je ook inzetten om, door Zijn Woord gezegend te worden, om tot zegen te zijn. Zowel in praktische zin als in het doorgeven van Zijn Woord. Een Woord, dat Eeuwig stand houdt. Een hartelijke groet, van Kees en Truida.
  5. Willy en Jan:
    21 maart 2020
    Vanuit Nederland leven we ook met jullie mee. Zonder God's zegen kunnen we niet, of je nu ver weg woont of hier.Liefs van ons.