Ja hoor we hebben hem....

12 maart 2024 - Shelter Bay Marina, Panama

Het moest er nu toch echt van komen, de volgende update. Na een hele drukke intensieve tijd, is er weer van alles te melden.

Laat ik beginnen met onze dankbaarheid te uiten naar Onze Heer en Heiland.  Wat worden wij enorm gezegend!  Met onze gezondheid en mogen getuigen hier, mooie projecten ondersteunen en voldoende werk op een eerlijke manier.

We hebben hem..... de auto.

Na een zoektocht hebben we een goede gebruikte auto kunnen kopen. We hebben nog nooit zoveel geld uitgegeven aan een vervoersmiddel maar je kan hier eingelijk ook niet zonder. Wat voelen we ons rijk, en vrij.

Het kopen en op naam zetten van de auto gaat hier wel wat anders dan in Nederland. Hier heb je een advokaat nodig om de autopapieren te legaliseren, te checken of het geen gestolen auto is en of drugs vervoerd heeft. We hebben dus een advokaat bereid gevonden om dat te doen voor ons,  het kost wat maar hij is hiervoor wel een aantal keren naar Panamacity gereden. En Andre heeft door kunnen werken dus het koste ons geen tijd, wat goed uit kwam want het is erg druk met de aanvragen voor energie systemen op boten. Op de dag dat alle papieren geregeld zijn worden we door de advokaat gereden in Ivan zijn auto om onze auto op te halen, we rijden in colonne weer terug en eten een hamburger met zijn allen op de goede afloop, de advokaat had het reuze naar zijn zin! Toch bijzonder hoe dat  dat weer gaat.

We kunnen nu bezoeken afleggen en wat grotere boodschappen doen, heerlijk.

De auto heeft nog wel wat onderhoud nodig en daar ben ik Corina dan ook druk mee. Via onze vriend Ivan bij een garage terecht gekomen en daar een grote onderhoudsbeurt laten doen.

Doordat we nu de auto hebben wordt ik er ook op uitgestuurd om materialen te bemachtigen voor de solarsystemen en batterijen ( accus) die we plaatsen op boten waar Andre dan weer druk mee is. Deze zoektocht , lees een volle dag lopen van winkel naar winkel in de brandende zon is het me gelukt om via een autobedrijf de juiste kabels te bemachtigen.

Ze worden de volgende dag uit de grote stad naar Colon gereden. Het draait hier allemaal om contacten, nou dit is goed gelukt in een paar uur tijd heb ik al zoveel vertrouwen gewonnen bij de chinese meneer Erik, dat ik de kabels (200 meter geen kleine rollen ) zonder te betalen, ik had mijn portomonee vergeten dus snel naar de marina kon brengen, waar Andre meteen de klus kon afmaken op een boot. Smiddags ben ik uiteraard terug gereden om te betalen, dit is nu in een korte tijd een waardevol contact geworden.

En afgelopen week mocht ik getuigen aan de eigenaar( Erik) hoe wij hier terecht zijn gekomen en wat we doen.

Hij stond met tranen in zijn ogen te luisteren en bekende dat hij ook Christen is, ik zei hem dat wist ik al. Erik heeft op zijn profielfoto onze trouwtekst staan, volgens mij moest het zo zijn dat we elkaar ontmoeten. God is goed!

Zo tussendoor gaat nog steeds de kleding inzamelactie door, meestal ontvangen wij dit en dan  wordt het regelmatig weggebracht naar verschillende locaties in Colon, hier is Carlos erg druk mee, met hem verzorgen we de zondagse Fellowship.

Er wordt nog een extra actie op touw gezet in samenwerking met Mr Ranger om rugtassen te vullen voor kinderen in de lagere school voor in  het nieuwe schooljaar. De cruisers in de marina zijn erg goedgezind en in een korte tijd hebben we 56 rugtassen gevuld!!

Dit moeten ouders zelf financieren want de school en of overheid sponsert dit niet, vaak hebben ouders hier ook geen geld voor.     Het nieuwe schooljaar begint hier in maart.

Omdat we nu een auto hebben kunnen we onze vrienden ook een dag meenemen om een foodrun( grote boodschappen) te doen en  dan wat van de omgeving te ontdekken. Dit zijn kadodagen voor ons.

Verder kan ik nog melden dat mijn zusje en moeder weer een stuk zijn opgeknapt. Nog wel niet terug als vanouds met de gezondheid maar wat zijn we dankbaar dat er vooruit gang is in het herstel.

Inspectie nieuwe autoTrotse eigenarenAuto reparatieDe kabel zoektochtSolar panels plaatsenDe rugzak actieCarlos en AsiseaVolle bakSpontane actieVieren auto ophalenBest professioneelEn een qr codeHet wagenparkEven op de fotoLunchNog zon mooi plaatjePrachtige natuurDagje uit met vriendenMijn moeder

1. De Krollen:
    12 maart 2024