Een dag in het teken van Geschiedenis!

8 november 2022 - Shelter Bay Marina, Panama

Het begon vanmorgen met een snel en makkelijk ontbijtje. Een kop koffie en wat toastbrood. Om vervolgens om 8.00 uur bij de controlepost van Charlie te vertrekken, de jungle in. We krijgen uitleg over de kerk die dichtbij de marina staat, we bewonderen wat er nog van over is. We lopen verder naar de bunkers, deze zijn gebouwd voor de verdediging van de kust en het Panamakanaal. Arko, Danielle, Andre en Charlie lopen de bunker binnen, ze krijgen nog meer geschiedenis te horen, ik heb dit traject al een keer gedaan en blijf buiten om vlinders te spotten. We lopen langzaam weer terug en spreken met Charlie voor vanavond af om een geschiedenisles te krijgen over Panama.

Andre gaat zich storten op de storage, daar hebben we gereedschappen en materialen neergelegd die niet aan boord kunnen blijven, nu gaan we deze leeg maken om vervolgens dit te verhuizen naar Ivan’s appartement zodat we wat meer kosten kunnen besparen.

Arko gaat een document opstellen om Ivan totale toegang te geven zodat hij de boot kan onderhouden als wij weer in Nederland zijn. Zodat we niet weer in deze situatie terecht komen. Daarna stort Arko zich op het opruimen van spullen aan boord.

Danielle en ik gaan met de middag bus mee met Mr Ranger, de tijd vliegt voorbij. Nadat we terug komen is het tijd dat ik ook polshoogte ga nemen op de boot. Poeh, weer even over mijn angst heen stappen… de ladder nemen gaat best goed, bovenaan roep ik Arko maar heb zijn assistentie niet nodig. Het is best een hoogte 17 treden omhoog.

Eenmaal binnen laat ik alles op mij inwerken en ben even geëmotioneerd, wat heb ik hier veel uren doorgebracht in covid tijd, er waren niet veel plekken om buiten de boot te verblijven dus zaten we gedwongen veel binnen.

Er zijn veel maar dan ook veel kleine kakkerlakken aan boord en doordat de boot water gemaakt heeft is er veel muf geworden. Er is al veel schoongemaakt maar doordat de kakkerlakken eerst uitgeroeid moeten worden door een giftige bom en je daardoor een week niet aan boord mag komen, moet er hierna nogmaals schoongemaakt worden. We zijn hier nog maar een paar dagen en het is niet haalbaar om deze klus te klaren voordat we weggaan. Gelukkig willen Ivan en Yenis dit gaan doen als wij weer in Nederland zijn. Er zijn veel dingen niet meer werkbaar, die gooien we weg.

De nieuwe matrassen zijn deze week al klaar en we besluiten om die naar Ivan’s appartement te brengen zodat ze nieuw de volgende keer dat we komen geplaatst kunnen worden.

Dan is het alweer tijd voor onze avond educatie na een rijke uitleg over Panama nemen we afscheid van elkaar en zoeken we onze hotelkamer op, alweer een dag voorbij.

1. Kees en Truida:
    8 november 2022
    Mooi een stuk geschiedenis ontvangen. En goed om dingen op papier vast te leggen , omdat je zo ver weg bent, en je niet wilt dat er onnodige schade komt. Misschien had je die matrassen pas beter de volgende keer kunnen aanschaffen, wie weet hoe lang het duurt voordat je weer gaat en of ze dan nog wel droog en heel zijn. Hopelijk zijn die kakkerlakken te verdrijven, bahhhhhhh. Een hartelijke groet, en succes verder met alle nog nodige dingen te doen, Kees en Truida.
  2. Corina:
    8 november 2022
    Onze bedoeling was om zo snel mogelijk op de boot te kunnen slapen dus zijn de matrassen snel besteld en geleverd.
    Hier werkt het echt anders dan in Nederland.En omdat Jason zijn best heeft gedaan ga ik dan niet de bestelling annuleren.Het is hun inkomen.vaak duurt het heel lang en Jason wilde ons helpen dus het was er heel vlot.
  3. Ivan:
    9 november 2022
    Es lo más lindo compartir con mis amigos y saber que estamos junto de nuevo. Y recordar viejas experiencia . Conocer más a la familia y recibir una clases de lenguaje. Holanda y disfrutamos mi esposa. Y Yo . Rico momento familia