Jungle tijd

7 november 2022 - Shelter Bay Marina, Panama

Vanmorgen hebben we om 8.00 uur afgesproken om met Charlie de nature walk te doen. Hij is vroeger leraar geweest en heeft veel kennis over natuur en geschiedenis. We starten met een geschiedenis les. We krijgen uitleg over de verschillende stammen die in Panama leven. Ook over hoe het kanaal tot stand is gekomen met uitleg over verschillende bomen en planten. Daniëlle wil graag apen en andere dieren zien die hier in de jungle vrij leven, maar hiervoor moet je geduld hebben en is het niet altijd zeker of je ze kan zien. We zijn aan het eind van de loop gekomen, hier staan we uit de zon en luisteren we naar de geluiden uit de jungle, we zien nog niets maar er is duidelijk leven. En ja hoor we spotten de capucinus apen! Ze zijn met een grote familie en we blijven stil staan kijken en genieten. Uiteraard maken we foto’s en video’s, Danielle weet er een aantal goed vast te kunnen leggen. Er wordt flink gesprongen van de ene op de andere tak, wat is dit gaaf om te zien zeg! Na een 20 minuten besluiten we om weer richting huis te gaan, we krijgen nu na ruim 2 uur echt wel trek. Via de schaduwkant lopen we over de loop weer terug. We nemen afscheid nadat we Charlie bedankt hebben voor de toer.

We gaan brunchen in het restaurant en het smaakt ons prima! Andre gaat nog wat dingen regelen met Ivan en Ik ga Yenis helpen om zakjes te vullen met koekjes. Die worden uitgedeeld aan de kinderen. Vandaag is het een feestdag en het wordt druk met toeristen in het restaurant. Arko gaat nog even op de boot werken en Daniëlle is lekker in de rust op haar hotel kamer. Ik doe nog maar weer de was ophangen op een creative manier. De was die al weer droog is vouw ik op. Doordat er zoveel water in de boot heeft gestaan is er veel kleding verschimmeld en gaan we alles wassen. Een deel met de hand en het meeste heeft Ivan gewassen, maar ja het moet ook nog droog worden en dat is wat lastiger. Na deze klus ga ik beneden kijken en het blijkt dat de meeste mensen alweer vertrokken zijn, het is rustig aan de bar en ik kan nog gezellig wat kletsen met Yenis.

We zijn uitgenodigd op de Bathania het schip van Wolgang en zijn vrouw Paulina. We praten gezellig bij met een heerlijke Sangria en hapjes. We gaan terug naar de hotelkamer en Arko en Daniëlle komen nog mee om de foto’s te delen. Ik ga mijn blog schrijven en binnen no time valt Andre in slaap. Alweer een dag voorbij!