Nieuwe Taak!

6 december 2023 - Christobal, Panama

En dan is het weer tijd voor een nieuwe blog.

De protesten zijn in volle gang en het lijkt ook wel wat heviger te worden met geweld en meerdere afsluitingen. Het brengt mee dat de groente en fruit erg duur is geworden, 1 krop sla is ongeveer 11 dollar en 2 preien ook 10 dollar en niet alles is te koop. Waar normaal het land vol van ligt met bananen en aardappels  is er nu heel beperkt, dus slaan we toch voor de zekerheid maar blik groente in. We voelen ons erg gezegend dat we deze mogelijkheid  hebben.

We hebben een nieuwe taak erbij!

Er is ingang gekomen om bij de gevangenis eten te mogen brengen, het gaat enigzins georganiseerd.  Je krijgt van te voren een tijdsblok waarin je 2 zakken per persoon binnen mag brengen.  Alle spullen moeten in doorzichtige zakjes gedaan worden er mogen geen etiketten zichtbaar zijn.  Andre is nu al 2x wezen helpen, het wachten buiten begint nadat je je paspoort hebt afgegeven en dan krijg je een nummer met een tijds kader en wanneer je naam wordt opgeroepen mag je de spullen afgeven. Daarna ontvang je je paspoort weer terug. Andre maakt een praatje met degene die vandaag de spullen ontvangt en het wordt een fijn gesprek, er zitten soms al mensen 17 maanden in de gevangenis in afwachting van een proces en ontvangen helemaal niets extra, u moet zich voorstellen dat de gevangenis wat eten geeft, net zoveel dat je net niet sterft maar het is zeker niet een gezonde maaltijd. Wanneer je dus familie of mensen buiten het gevang kent die bereid zijn om eten te brengen mag je het wel ontvangen en zelfs wat klaar maken. Waar deze mensen leven is een grote ruimte met plastic hangmatten om in te slapen, de stoel die ze hebben is een emmer met een deksel waar je dus je eten in kan bewaren, er is niet één privé plekje voor jezelf, je leeft daar met ongeveer 15 mensen op 1 afdeling. We hopen dat we dit vaker mogen gaan doen.

We hebben ook zo onze sociale bezigheden hier op de marina, een vrouwenlunch en de wekelijkse BBQ op zondagavond, we hebben onze eerste thanksgiving diner gehad, en dat is inderdaad vergelijkbaar met onze Nederlandse dankdag voor gewas en arbeid, het was een klein groepje maar erg gezellig.

Ook in deze tijd weten mensen ons te vinden als het gaat om voedsel en kleding doneren, we hebben dit opgezet in de Covid periode, en nu lijkt het dat mensen nog steeds willen doneren, we geven de kleding en voedsel aan mensen in Colon. Ook hebben we een donatie gekregen van accu`s , daar willen we een leefgemeenschap mee verblijden die in de jungle wonen, maar dit moet nog worden voorbereid. Zo met allerlei projecten zijn we op dit moment erg praktisch bezig, en hopenlijk gaan de bijbelstudies ook weer wat frequenter zijn. Op moment van schrijven is Andre geveld door een fikse oorontsteking, willen jullie bidden voor herstel?

Wachten om door de roadblocks te mogen. Extra tijd 5 plus urenProtesten in  2023Er wordt vaak een autoband in brand gestokenAanmeld hokje voor de gevangenisDe gevangenisWachten op je beurt met inleverenWachten met je spullenBinnen in de gevangenis, ontvangen goederenZelf wat kokenOp bezoekEen speciale bloemkoolAardbeien kijken kijken niet kopenBakje met slaDe KalkoenThanks giving dinerGezellige dames lunch

1. Hennie:
    29 december 2023
    Hallo jullie 2
    Leuk om te lezen hoe jullie daar goed werk doen.
    Ben er pas achter.
    En de verhalen zijn boeiend .
    Hoe kan alles gaan in het leven .
    Je weg wordt geleid.
    Jullie een mooi uiteinde en een goed 2024