Reasuma la Velocidad, ja zoek dat maar eens op wat het betekent

4 november 2022 - Fort Sherman, Panama

Bij een nieuwe dag horen nieuwe indrukken. We gaan op weg met Mr Ranger en krijgen dit keer een uitgebreide privetour door Colon. We zien en horen hoe mensen hier overleven en er zijn gebieden in Colon waar wij niet alleen kunnen komen omdat er veel armoede heerst en zouden wij zonder bescherming van een Panamees, totaal beroofd en aangerand achtergelaten worden.

In de tijd dat de mensen boodschappen kunnen doen heeft Mr Ranger een aantal boodschappen te doen voor het kantoor en op die manier zien we andere winkels dan de toeristen zien, later vertel ik hier meer over.

Na de tijd met Mr Ranger nemen we afscheid van elkaar omdat het in Panama onafhankelijksheidsdag is, er zijn feestdagen en hij is vrij. We zien elkaar de andere week weer.

In de middag gaat Andre richting de boot en komt Edwin tegen, met hem heeft hij een goed gesprek over het geloof. Edwin is de manager van de marine werkplaats.

Arko, Danielle en ik gaan een stukje lopen en onder de Palappa is er verkoop van toeristische spulletjes die de Kuna Yala(indianenstam) maken, deze indianen zijn verstoten uit Panama en zijn verbannen naar de San-Blas eilanden. Om te kunnen leven maken ze afbeeldingen van hun cultuur op tassen, kleding, allerlei sierraden en souveniers. Soms reizen ze ver om ergens te gaan staan met hun tafel om die dag wat te verdienen.

Nadat Ivan klaar is met werken gaan we op pad en wilt hij graag Fort Lorenzo aan ons laten zien, dat is gesloten maar uiteindelijk mogen we toch na politiek overleg van Ivan aan de mariniers die stonden te posten door rijden op de weg en kunnen we vanaf een afstand Fort Lorenzo zien. Ivan laat ons de mooie omgeving zien. We rijden ook nog naar het panama kanaal om het sluizen complex te laten zien aan Arko en Danielle.

We krijgen trek en besluiten om bij een foodtruck te gaan eten. De dag is teneinde.

1. Martin:
    4 november 2022
    Mooi verslag weer en best confronterend als je denkt over de waarde van een mensenleven in de "foute wijken" , we zijn benieuwd naar morgen. Nog even over dat verkeersbord! Graag een beetje doorrijden 😉 mooi bord (hervat snelheid), kun je er niet een paar in nl plaatsen, scheelt weer een hoop file.
  2. Corina:
    4 november 2022
    Het is inderdaad confronterend

We kunnen het voorstellen in Nederland om die te plaatsen😘