Op Zijn tijd

25 mei 2023 - Panama City, Panama

En ja dan ben je geveld door buikgriep, Andre heeft nergens last van gelukkig, met een paar uur heel ziek, helemaal leeg zelfs water en een crackertje komen er uit.  Yenis mobiliseert een aantal mensen om met een dokter te praten, medicijnen te bemachtigen en ze dan ook weer in de marina te krijgen, ik heb het allemaal niet zo door, ben 2 dagen van de kaart, maar daarna gaat het gauw de goede kant op.

Wat een overweldigend gevoel is dat (na een aantal dagen wanneer ik mij realiseer wat er gebeurt is) er zoveel mensen hier om me geven en meeleven.

Er heerst veel spanning en drukte op de  haven, de eigenaren zijn hier al een aantal dagen om alles te controleren, ieder departement wordt onder de loep genomen,  binnenkort zal de overheid ook komen want het contract loopt af en zal opnieuw bekeken worden of ze weer een vergunning/goedkeuring krijgen om door te gaan. Er is een wet in Panama dat alles wat aan water grenst van de overheid is, dus je kunt alleen exploiteren met een huurcontract, er is geen sprake van eigenaarschap.  Uiteindelijk na 4 keer een verschuiving van de afspraak heeft Andre een oriënterend gesprek met de werfmanager, we zijn benieuwd wat er uit gaat komen, met een week probeert Andre er op terug te komen.

Mijn vader zei vroeger vaak tegen me, “alle goede dingen komen in drieen, ik weet niet of het een orgineel spreekwoord is maar het werd regelmatig gebruikt in ons gezin, laat dat nou hier ook gebeuren.

Voor covid tijd waren we dealer van het merk Victron, een Nederlands product en dit dealerschap proberen we weer terug te krijgen, we hebben een gesprekje in persoon gehad in de stad met een andere dealer/verkoper , over een cruiser die niet goed werkende  accu's heeft wat blijkt een garantie  zaak is , nu vinden Panamezen het heel moeilijk om service te geven  maar ook kennen ze geen echte garantieafwikkeling en wanneer ze de kennis niet hebben vinden ze het lastig om dat toe te geven dus blijven  er vaak dingen niet opgelost en in de “lucht”  te hangen. Andre stapt in om te proberen de aandacht te krijgen voor deze zaak, dit lukt. We verdienen hier wel niks aan maar het is toch fijn om mensen te helpen, en dan gebeurt het volgende, nadat we een gesprekje hebben gehad met de dealer/shop komt er een cruiser binnen in de haven en wil graag zijn systeem in de boot nagekeken hebben, en later op de avond komt er vanuit het dealershop ook een aanvraag voor advies en werk. Wauw dit is hoopvol en weer precies op tijd, voor ons een les in vertrouwen en alles over te geven aan De Here God, op Zijn tijd.

Uitzicht van achter de bootUitzicht naar voren vanaf de bootHet dekEven opdrogen bij het zwembadDe aarbeiplant die wij op de boot hebben staanHeerlijke lunchVechten om een hapje ijsLoren en CorinaZuurzak,oftewel guanabanaGuanabanaInname van Medicijn , bewijs moest naar YenisSoms krijgen we lunch/ avondetenNasi en huzarensaladeZelfgemaakt ijs

1. W D:
    25 mei 2023
    Wat fijn dat jullie weer wat beter zijn, en dat jullie zo kunnen helpen.
    We missen jullie, sterkte en tot gauw groetjes van ons.
  2. Corrie:
    27 mei 2023
    Gelukkig weer opgeknapt en een ervaring rijker van de lieve mensen om je heen❤
    Wijze raad van je pa😘🌈
    Gezegende tijd verder🙏🙌