Trouwdag

13 februari 2023 - Panama City, Panama

Het appartement is vol met mensen, want Nelson en Ivan en Yenis en Sara zijn ook blijven slapen.

De mannen staan vroeg op om eerst met de auto naar de garage te gaan, Yenis maakt ontbijt voor ze klaar, en dan hoor ik al gerommel van de poetsvrouw. Ik ga alvast onder de douche dan kunnen de anderen later er ook gebruik van maken, er zijn er twee in het appartement.

Tot nu toe heeft Yenis de trouwjurk die uit Nederland meegebracht nog niet gepast, wij (Daniëlle en ik) zijn heel benieuwd of hij mooi staat. De mevrouw die gisteren is geweest om de handen en voeten van Yenis en Sara te doen komt deze morgen ook weer en nu om de haren en het make-up te doen van Yenis. De mannen komen net weer rond het middaguur terug en gaan zich klaar maken. Yenis is klaar met haar haren en make-up maar heeft nog haar werkkleren aan , het t-shirt is wat strakker dus moet het kapot geknipt worden om het haar netjes te houden.

We zijn allemaal gereed en Yenis past de jurk precies en ziet er prachtig uit. We doen met ons allen nog even een foto sessie voor het huis van Ivan en Yenis. Hierna gaan we op weg Nelson, Arko en Danielle met een taxi en wij Sara en het bruidspaar in de auto van Ivan. De route blijkt toch wel moeilijker te zijn en we raken elkaar dan ook meteen kwijt, het adres is ook niet eenvoudig te vinden, na 6 x keer een vierkant te rijden vinden we waar we moeten zijn, een notariskantoor.

We hebben veel bekijks en komen terecht in een saai kantoorgebouw, trap op en tussen de stapels papier en bureau’s worden er formulieren getekend met een vingerafdruk, dan is het wachten en na een kwartiertje mogen we weer naar beneden voor een foto. We komen beneden in een wachtkamer terecht en al gauw worden we geroepen om achter een halfhoog deurtje tussen de werkende mensen van het secretariaat te lopen naar een achterkamer, hier blijkt De notaris te zitten, hij vraagt met hoeveel de groep is en we mogen er allemaal bij zijn.

Dan begint de notaris vragen te stellen aan het echtpaar of ze nerveus zijn en er niet licht over denken om een verbintenis aan te gaan samen, dat het niet uit economische redenen is etc, ook wordt er nog een stuk uit het wetboek voorgelezen en op een gegeven moment gaat het zo snel in het spaans dat ik het niet meer kan bijbenen en begrijp, en schiet in de lach. De notaris kijkt op van zijn papier en vraagt wat er te lachen valt, ik ben even beduusd, hij is erg serieus. Gelukkig antwoordt Andre dat het toch wel erg rap ging, het ijs is gebroken. De notaris moet de getuigen (Andre en ik) opnoemen van zijn formulieren, hier heeft hij moeite mee want ja de namen zijn ook niet uit te spreken voor een panamees, we helpen hem erbij. Dan is het tijd voor de officiële foto met het papier tussen het bruispaar in. De assisitente van de notaris wil ook met mijn toestel nog wel een foto ervan maken, dan worden de ringen gewisseld en is er de kus. Ze zijn officieel getrouwd! er wordt geklapt en dit is het dan. We worden naar buiten geleid en gaan weer terug naar het appartement.

Daar aangekomen hebben we de bruidstaart nog en het cadeau, Yenis is zo snel dat ze de jurk alweer uit heeft op het moment dat ze binnenstapt. maar moet van mij voor het aansnijden van de taart toch nog even de jurk weer aan doen. Hierna doet ieder de fancy kleding uit en trekken we wat makkelijkere kleding aan en gaat Nelson de BBQ aansteken om met elkaar lekker te kunnen gaan eten. De gerechten voor bij het vlees heeft Yenis gisteren en vandaag van scratch gemaakt en smaken heel erg goed, een heus feestmaal!

Voor de nieuwsgierigen onder ons het cadeau is een traditioneel Peper en Zoutstel in delfsblauw met aapjes, onze twee werelden (Nederland en Panama) samen.

Het was een bijzondere Gezegende dag!

Bruidsmake upHaarstukje van Daniëlle wordt gebruiktHet kantoorGroepsfotoHaarstukje van DaniDe taartFamilieSara Ivan en Yenis

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl