Verplaatsen

16 februari 2023 - Shelter Bay Marina, Panama

Het wordt misschien een beetje saai maar we vertrekken vroeg want we willen om 8 uur op de haven zijn, omdat Yenis boodschappen wil doen om voor hun en Wilmer te koken. We komen aan op de haven en komen erachter dat Yenis de vroege dienst moet werken, later maar boodschappen doen. Van Wilmer krijgen we een bericht dat hij bij iemand anders gaat werken, hij heeft blijkbaar nog een schuld in te lossen. We vinden het jammer we hadden hem graag de kans gegeven om te leren en vooruit te komen. We gaan dus maar schoonmaken, een voordeel is nu wel dat Wilmer niet komt we meer kunnen schoonmaken en in de olie zetten en alle dingen weer een vaste plek geven. Vanmiddag gaan Arko en Daniëlle met Yenis boodschappen doen, omdat Yenis geen rijbewijs heeft rijdt Daniëlle, die vind dat wel een uitdaging, om haar eigen woorden te gebruiken, ‘ik kan wel wennen aan de Panamese rijstyle”  rechts inhalen en ook links, geen gaatje laten vallen want die wordt meteen opgevuld, het gaat haar goed af.

Maandagavond vragen we aan Arko en Daniëlle of ze het er mee eens zijn om vanaf morgen op de boot te slapen, het zou ons veel tijd schelen met heen en weer rijden. Na overleg gaan we ervoor! Vanmorgen hebben we een afspraak met Jorge om in persoon te verschijnen op een kantoor die het residentieschap in orde gaan maken. We waren hier al mee bezig voor Covid tijd en heeft al die tijd stil gelegen, dus nu zou het snel geregeld kunnen zijn. Het verloopt vlotjes en we zijn ook al op tijd weer op de haven. We gaan eerst even gedag zeggen in het restaurant. Daniëlle voelt zich niet zo lekker en in het restaurant krijgt ze van Yenis een shotje. Misschien helpt dat wel tegen een zere keel zegt Yenis, we hebben er lol om. We gaan de hutten op orde maken een behangetje in de hut van Arko en Daniëlle en onze hut nog de kasten schoonmaken en uitzoeken wat weg kan, zo is er weer overzicht. We maken samen nog een appeltaart.

Andre en ik komen Juanjo tegen en vragen hem of we vandaag naar onze plek op c dock kunnen, ze gaan kijken om het in te plannen. Wanneer we druk bezig zijn komt er een werknemer aan om met af te spreken om de verhuizing morgen te doen, we zeggen dat we erg graag vandaag willen omdat we over een paar dagen alweer naar huis gaan, ze gaat vragen en over de radio horen we dat Different aan de beurt is, de fenders/stootwillen worden aan stuurboord gehangenen  snel maken we de lijnen in orde en de stroomkabels los en de waterslang vanaf de kant. Gelukkig heeft Andre de afgelopen dagen de buitenboordmoter aan de gang gekregen en de bijboot ligt dan ook klaar, we zitten nog vast aan de wal met een lijn maar Victor is al bezig om de boot te trekken, op dat moment springt Angel in een andere bijboot om ook te helpen en gauw maken we de lijn los. Zonder overleg of startsein varen we, nou ja we worden getrokken en geduwd omdat onze motor nog niet werkt. Andre komt er ook bij met de bijboot want Victor is niet slim bezig, hij trekt de boot maar vaart achteruit, en komt daardoor met te weinig kracht steeds dichter de bosjes in. Hij maakt de bocht te wijd schreeuwt naar mij dat ik achter het roer moet maar ze weten dat onze motor nog niet werkt, en we dus ook geen roer hebben… het dreigt mis te gaan en gelukkig komen er nog twee boten helpen met hun bijboten, wat een stress! Als we de bocht om zijn dan hebben we minder last van de wind, en gaat het goed. Juanjo wil ons in de eerste box hebben ( we zouden meer vooraan gaan liggen). Frank staat dus te wachten bij een ander nummer en komt ook snel helpen, we liggen en worden goed vastgelegd, het is prima zo achteraan hebben we meer wind en uitzicht wat ook fijn is, Andre sluit stroom en water weer aan en we gaan nog verder met op orde maken zodat we vanavond kunnen slapen.

Ik maak voor ons een lunch en het                                                                                                                                                                         avondeten doen we in het restaurant, ik heb geen puf meer om zelf te koken. Het is een gezegende dag!

Officina residentiaValentineAppeltaartDe wachtkamerEn we gaan al maar liggen nog vastEn daar gaan weBijna de begroeing inMet hulpOp de plekBehang plakkenHut van Arko en DaniëlleVeel schoonmakenWeer voor het eerst kokenHeerlijke lunch

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade