Apalina

12 oktober 2022 - Reghin, Roemenië

Na een heerlijke nacht slapen sta ik op en merk dat de rest al opgestaan is.

Ik ga wat yoghurt halen in de keuken en ga lekker dit keer op kantoor zitten ontbijten, dit is een gezelligere plek dan de keuken beneden. Zo hoor ik ook wanneer de rest van de mensen van het team aan komen voor de training die Alien gaat geven.

Ze heeft een mooie en goed inhoudelijke eerste hulp training in elkaar gezet om de teamleden toe te rusten met kennis.      Na afloop van de cursus krijgen de deelnemers een certificaat en een eigen verbanddoos, en Lomis krijgt zelfs een heuse medaille (gemaakt van een muntdropje en lint)

Na de training is het meteen weer door naar Apalina waar dit project voor de allerarmsten plaats vind.  Ook hier worden er uit verschillende gezinnen een aantal kinderen opgehaald met een busje en wordt er contact gelegd met mensen uit de wijk, sommigen  van deze gezinnen leven op een vuilnisbelt, en een aantal kinderen loopt zonder schoenen over de vieze grond. Het gebruik van een toilet is er niet, kinderen doen hun broek naar beneden en poepen om er later vaak weer doorheen te lopen.

Ook nemen we een baby van ruim 9 maanden mee , deze moeder heeft nu 8 kinderen en woont in een krotje van 1 kamertje.        Een eend loopt door het huisje en er liggen 3 matrassen op de grond, overal kieren door de houten wandjes. Wat dan opvalt is dat er een televisie hangt.

Deze vrouw zit in het viezier van het team en binnenkort gaan ze met een hele groep een nieuw huisje bouwen, precies naast het al bestaande huisje.de kinderen worden meegenomen en 1 meisje wat er bij staat wordt tegen gezegd dat ze niet mee kan, onmiddelijk begint ze te huilen ik zie dit en mijn hart scheurt open en ik breek, ook in tranen, na overleg nemen we haar ook mee, we zitten al ver over het aantal maar het is zo schrijnend, gelukkig zijn Alien en ik er vandaag 2 handen extra. Ze krijgen een douche, nou ja als er electriciteit is , schone kleren en een maaltijd, ook wordt er met spel aandacht aan ze gegeven.   Alien had al boterhammen gesmeerd voor de kids en na het handen wassen gaan ze eten en moeten ze even stil zijn ,en bidden ze het gebed na, voor sommigen is dit al heel moeilijk om niet meteen te gaan eten, maar het lukt.

Deze morgen is er geen electriciteit en we maken de kinderen met natte tissue doekjes schoon, voor zover het gaat en krijgen ze schone kleding aan, het is wat hectisch want omdat er 2 kids extra zijn moet er ter plekke kleding gezocht worden, en deze kinderen hebben niet zoveel geduld dus moet het ook snel gebeuren, Martin en Harry komen ook en de kinderen zijn door het dolle heen , want de kinderen uit de wijk(daar hebben ze al kennis meegemaakt) willen constant over de schutting klimmen, en we willen niet dat deze kinderen mixen met elkaar.

Het geeft onrust voor het Lavi en Anne maar ook in de wijk, bij thuiskomst wordt Alien gebeld door Ilja en wordt er besloten dat het klimrek en glijbaan weer weggehaald wordt en nu bij een ander huis geplaatst wordt, Dit huis is bedoeld voor jonge moeders die in de prostitutie zitten en ook al kinderen hebben, Martin en Harry zijn maar druk met het speeltoestel deze week.

We zijn best wel op en besluiten om de hoek wat te gaan eten, heerlijk rundvlees en aardappelpuree, en een bakje augurken, een lekkere cappucino na, en het is alweer 21.00 wanneer we op onze kamers zijn, er wordt nog gebeld met het thuisfront, en dan maar gauw slapen, morgen weer een dag.

1. Kees en Truida:
    12 oktober 2022
    Schrijnend verhaal Corina. Maar mooi dat jullie wat kunnen betekenen. Zeker de training om hen het te leren en zelf te laten doen. Dat jullie tot zegen mogen zijn. Een liefdevolle groet van Kees en Truida.
  2. Jane:
    12 oktober 2022
    Ach jee mijn (moeder)hart huilt ook, Corina! Wat verdrietig allemaal. Ben ongelofelijk trots op jullie en heb veel respect voor jullie prachtige werk! Liefs!