Project Selah

10 oktober 2022 - Reghin, Roemenië

Op het programma staat vandaag het project Selah. Maar voordat we daar naar toe gebracht worden hebben we eerst nog een bidstond in de kerkzaal boven.

Een van de gebedspunten deze morgen is dat het team mag uitbreiden met mensen ,die hier voor langere periode willen dienen,  dus als u wilt bidden voor deze stichting Phoneo dan zou dat fijn zijn.

Na de bidstond worden we door Martin naar Petelea gebracht, het is weer even zoeken welk huis het ook alweer is maar het lukt om op tijd er te komen.

Dit project bestaat al 11 jaar.   Voor schooltijd aan worden de kinderen opgehaald om eerst een douche en schone kleren te krijgen, wat te eten en dan moeten ze zelf naar school lopen.   Na een  halve dag les lopen ze zelf ook weer terug naar het huis van Selah, waar ze dan warm eten krijgen, mogen spelen en daarna begeleid worden met hun huiswerk.

Vandaag had deze groep geen huiswerk en werd er volop buiten gespeeld, wat een feest als er dan vrijwilligers/ gasten zijn die aandacht voor je hebben en verstoppertje met je willen spelen.

Wij mogen vandaag een workshop kaarsen versieren verzorgen en wat vinden de kinderen dit leuk.  Ze vragen netjes of ze hun kaars mee naar huis mogen nemen, en ja dat mag natuurlijk ze krijgen er zelfs een cadeau tasje omheen, zo simpel maar wat een verwennerij.

De juffen van Selah zijn erg geliefd bij de kinderen, er is vertrouwen , zelfs wanneer ze regelmatig gecorrigeerd worden. Voor deze kinderen is er bijles tot 14 jaar, de gehele lagere school, er wordt veel met de meisjes gepraat over hygiene en hun toekomst om zoveel mogelijk te stimulieren dat ze langer naar school gaan en nog niet hoeven te trouwen op hun 13 de , omdat ze dan al een aantal jaar voor hun broertje/ zusje gezorgd hebben, en dan denken of verteld wordt als ze dat kunnen dan kunnen ze ook wel voor een eigen baby zorgen.

Ook de jongens worden gestimuleerd om zo lang mogelijk naar school te gaan, maar vaak moeten ze vanaf hun 14 de ook voor het inkomen zorgen, Selah wil de komende jaren zich inzetten om de kinderen een kans te bieden om naar het voortgezet onderwijs in Reghin te laten gaan zodat ze een betere toekomst kunnen hebben, dit verteld Lomis bij de rondleiding die ik krijg door het huis, voordat het programma start.

Er zijn ook een aantal kleuters (vanaf 3 jaar) die komen, die worden met de auto gebracht en gehaald , er is veel overleg tussen de lerares van school en de juffen van Selah, en er wordt goed op elkaar ingespeeld, met dezelfde school materialen, de ouders worden ook gestimuleerd om een bijdrage te doen voor schoolmateriaal en vaak springt de stichting financieel bij wanneer ouders niet alles kunnen betalen.

En dan komt er na deze middag toch een eind , en nemen de kinderen afscheid van ons, vaak met een knuffel.Met het team, Sandy en Lomis en Ashley drinken we nog een kopje koffie en praten na over deze kinderen en de dag. Na het project hebben we niets meer op het program staan, en ieder gaat wat voor zichzelf doen.

De heren zorgen vanavond voor het eten, het smaakt heerlijk, en de pannen gaan schoon leeg.

Alien gaat zich voorbereiden op de cursus van morgen en test het later uit op mij of ik nog genoeg weet, gelukkig heb ik alle vragen goed beantwoord, we drinken met elkaar nog een kop koffie en gaan ons mandje weer in.

1. Kees en Truida:
    11 oktober 2022
    Geweldig dat dit mogelijk is voor deze kinderen. En dat je daar je steentje aan bij mag dragen. Wij bidden dat De Heer, dit werk en deze kinderen zal zegenen, tot eer van Hem. Liefs,Kees en truida.